15.3 C
Oslo
tirsdag, juni 9, 2026

Norge velger opprustning framfor helse?

Skrevet av Dag Andersen, fritenker og pensjonist

Vår helseminister Vestre mener vi ikke har råd til å vaksinere vår befolkning for å hindre død, lidelser og økonomiske tap for samfunnet. Det er nesten ikke mulig å tro det når man leser det.


Vi har i dag kun partier på stortinget som enten ønsker kraftig opprustning og/eller bortfall av formuesskatten. Begge deler vil koste samfunnet enorme summer og vil på ingen måte bedre hverdagen for vanlige folk, snarere tvert i mot.

Folkehelseinstituttet har kommet med klare anbefalinger for vaksineprogram for bl a:
• Vaksinering av gravide mot RS-virus
• Vaksinering av barn mot vannkopper
• Vaksinering av eldre mot helvetesild

Den totale kostnaden for disse og andre anbefalte vaksiner er ca. 8,5 milliarder etter dagens markedspris. Ved innkjøp av store volumer vil man normalt sett kunne få presset dette under 6 milliarder.

Da kan det være greit å gjøre folk oppmerksomme på at Frp, Høyre og Venstre heller vil prioritere bortfall av formuesskatten, noe som utgjør ca 35 milliarder per år, dvs nærmere 6 ganger mer enn hva denne vaksineringen koster. 92% av formuesskatten betales av den rikeste tiendelen av befolkningen, en gruppe som har økt sin formue betraktelig i de senere år. Da kan det være greit for folk flest å vite at når Listhaug skriker høyt at det er deg hun proioriterer, så er realiteten at hun verdsetter at de rike skal bli rikere 6 ganger høyere. Men det er kanskje ikke så rart, det er jo denne økonomiske eliten som putter pengene inn i Frps partikasse.

I tillegg ønsker disse partiene, og også resten av partiene på stortinget at vi skal ruste opp mer i et land som allerede bruker mest på krig per innbygger i Europa. Vi skal nå opp i det meningsløse    tallet 5% av BNP, det utgjør ca 270 milliarder. Da er det kanskje ikke så rart vi ikke har råd til vaksiner til befolkningen. Denne meningsløse opprustningen, som reelt sett bare gir USA frie hender til å angripe andre land, er tydeligvis langt viktigere for våre politikere enn folkets helse. Opprustningen medfører at vi må bruke mindre på velferd, og for den slags skyld også skattelettelser. Den binder hendene på våre politikere og gjør at de fullstendig glemmer sine viktigste oppgaver som bør være velferd og helse for landets innbyggere.

Våre politikere mener altså i fullt alvor at vi kan bruke 45 ganger mer på krig enn vi kan gjøre på å gi våre innbyggere anbefalte vaksiner (noe som også vil gi lavere helseutgifter på andre områder).

Mitt rop om fornuft til politikerne blir da: Når skal det bli viktigere å redde liv enn å ta liv?


Siste nyheter
Relaterte nyheter