Salaam Cola utfordrer brusgigantene med smak, samvittighet og sosial revolusjon
I en verden der brus ofte forbindes med sukker, merkevarekriger og glitrende reklame, har en 27 år gammel kvinne fra Irland snudd hele fortellingen på hodet. Aykiz Shah, grunnleggeren av Salaam Cola, har på under to år bygget opp et globalt brusimperium – ikke bare med kullsyre og rørsukker, men med etisk forankring og sosialt ansvar som kjerneverdier.
Salaam Cola ble lansert i 2023 fra Shahs eget kjøkken i Dublin. Uten ekstern finansiering, men med en urokkelig tro på at forretning og filantropi kan gå hånd i hånd, begynte hun å produsere halal-sertifisert brus med én klar forpliktelse: 10 prosent av overskuddet skulle gå til humanitære formål. I dag er brusen tilgjengelig i 18 land, og selskapet har finansiert alt fra skoler for palestinske barn i Egypt til medisinsk hjelp for over 10 000 pasienter i krigsrammede områder som Gaza, Syria og Jemen.
Men reisen har ikke vært uten motstand. Shah har blitt møtt med skepsis, konspirasjonsteorier og press om å endre sitt utseende for å passe inn i markedsføringsstrategier. Hun har svart med kompromissløs integritet: «De ba meg fjerne niqaben for en kampanje. Jeg vurderte heller å fjerne dem fra leverandørlisten,» sier hun i et intervju.
Salaam Cola har også begynt å ta hylleplass fra Coca-Cola og Pepsi i flere markeder. Distributører rapporterer at forbrukere i økende grad velger det etiske alternativet, og at konkurrentene nå forsøker å forstå hvorfor salget deres faller. Shahs svar er enkelt: «Vi kom ikke for å leke. Vi kom for å forandre.»
Med planer om å åpne regionale produksjonssentre i Nord-Amerika og Sørøst-Asia, og skape over 2 000 nye arbeidsplasser, er Salaam Cola i ferd med å bli mer enn en merkevare – det er en bevegelse. En bevegelse som insisterer på at brus kan være både forfriskende og forandrende.
I en bransje der merkevarer ofte skjuler seg bak glansbilder og PR-kampanjer, tilbyr Salaam Cola noe sjeldent: gjennomsiktighet, verdier og en visjon om at hver slurk kan gjøre en forskjell.